حرکتی مدنی مردم قشم در دفاع از ساحل شهر


عکس



یکم:

مطابق اصل 45 قانون اساسی: «جنگل‌ها ، دریاها، کوه‌ها،ساحل‌ها، رودها،زمین‌های موات وب دون صاحب، بیشه‌زارها، دریاچه‌ها و... جزیی از انفال بوده و در اختیار حاکمیت بوده تا بر طبق مصالح عمومى نسبت به آن‌ها عمل نماید.»

در این اصل قانون اساسی دو چیز به صراحت دیده می‌شود یکی عدم تعلق مالکیت خصوصی بر این موارد و تعلق‌شان به حاکمیت و اصل دوم این که در صورت واگذاری قانونی به بخش خصوصی باید مصلحت عموم مردم در هرگونه واگذاری دیده شود.


دوم:

سال‌هاست که دولت برخی از انفال را به صورت قانونی به اجاره یا تملک افراد یا نهادهای خصوصی در می‌آورد اما سوال اصلی این است که در صورت تضاد این واگذاری‌ها با مصلحت عموم مردم آیانفس این واگذاری‌ها غیرقانونی و باطل نمی‌باشد؟ و این حق مردم نیست بر این واگذاری‌ها که بعضا شفاف هم نیستند معترض باشند؟

در هرمزگان ساحل «نخل ناخدا»ی بندرعباس و ساحل «سورو»ی این شهر نمونه‌ی خوبی از این واگذاری‌هاست که عملا مردم بزرگ‌ترین بندر ایران را از استفاده و بهره‌مندی از دریا محروم کرده و در صورت تمام شدن پروژه‌ها مردم بندرعباس راحتی برای تماشای موج‌های روزانه ی دریا نیز محتاج بخش خصوصی و پرداخت هزینه می‌کند!

در آخرین مورد مخالفت جمعی از شهروندان بندرعباسی با تخریب و واگذاری ساحل سوروی بندرعباس تاکنون راه به جایی نبرده است.


سوم:

در یک حرکت مدنی منسجم و زیبا مردم شهر قشم اما تا این جای کار بر یک نمونه‌ی دیگر از چنین تخریب‌ها و واگذاری‌هایی به ظاهر قانونی، غلبه کرده و فعلا باعث توقف یک فرایند اشتباه شده‌اند.

داستان از این قرار است که منطقه‌ی معروف به «برکه‌های بی‌بی» از دیرباز قسمتی از ساحل این شهر بوده که محل تفریح و دیدارهای مردم محلی بوده است و پس از ایجاد منطقه‌ی آزاد در این جزیره نیز فضای مذکور به عنوان «پارک مرجان» شناخته و به عنوان فضایی برای استفاده‌ی عموم تثبیت گردیده بود.

متاسفانه در یک هفته‌ی گذشته حصارکشی‌هایی در این منطقه صورت گرفت که این شائبه را ایجاد کرد که احتمالا این قسمت از ساحل شهر به دور از چشم و گوش مردم و مسوولان شهرداری جزیره، به بخش خصوصی واگذار شده است. با پیگیری‌های مردم مشخص می‌شود که در حرکتی غیراصولی مدیریت منطقه‌ی آزاد تصمیم گرفته بدون در نظر گرفتن حقوق شهروندان و بدون هیچ‌گونه هماهنگی با شهرداری جزیره، اقدام به واگذاری این قسمت ساحل به بخش خصوصی نماید و در این زمینه حاضر به پاسخگویی و اطلاع‌رسانی هم نبوده است.


چهارم:

پس از آن که اعتراض شهردار و شورای شهر به این حرکت منطقه‌ی آزاد به جایی نرسید در چهار روز گذشته به همت مردم خود جزیره، شهر قشم شاهد یک حرکت مدنی جالب در مخالفت با این اقدام و دفاع از حقوق شهروندان بود. در ابتدا توماری در مخالفت با این اقدام به امضای بیش از 300 نفر از چهره‌های شاخص فرهنگی و بازاری و دانشجویی و...شهر رسید. در کنار آن امام جمعه‌ی شهر نیز به مردم پیوست و در سخنانی خواستار احترام به این خواسته‌ی شهروندان و شهردار و تمکین در برابر شورای شهر که برگزیدگان مردم هستند ، گردید.

در نهایت تصمیم گرفته شد که مردم محلی منطقه، طی حرکتی خودجوش روز جمعه ضمن حضور در منطقه‌ی «پارک مرجان» به شکلی مدنی با برگزاری نماز جماعت مغرب و افطار در فضای ساحلی، مخالفت خود را با این اقدام به صورت آشکار نشان دهند.

امروز نزدیک به 300نفر از مردم برای دفاع از پارک مرجان به این ساحل آمدند تا صدای خود به صورتی آرام و مدنی به گوش مسوولان منطقه آزاد رسانده، آن‌ها را از این اقدام نامناسب منصرف کنند.

نماینده‌ی منطقه آزاد نیز با حضور در جمع مردم محلی قشم قول داده است که با نمایندگان مردم و به خصوص شورای شهر به مذاکره بنشیند تا مشکل به نحوی حل گردد.

فعلا باید منتظر ماند و چشم به حرکت‌های آرام مدنی مردم در دفاع از حق خود داشت.


عکس:ا فطارساده در کنار ساحل در دفاع از ساحل/قشم/جمعه 11مرداد92

نظرات 14 + ارسال نظر
بهشب 1392/05/12 ساعت 09:29 http://behshab.blogsky.com/

دمشان گرم

[ بدون نام ] 1392/05/12 ساعت 15:13

خدا قوت

محمد 1392/05/12 ساعت 21:36

https://plus.google.com/105885241258375918436/posts/RBL2GRUbgBY

خالد 1392/05/12 ساعت 21:46

مرسی از اطلاع رسانی شما . دمشون گرم

Arash 1392/05/13 ساعت 00:02

درود بر مردم خوب قشم

سورویی 1392/05/13 ساعت 03:51

مثلا اگرگردن کلفت ها امدندساحل راخریدندویافروختند بریم جلوشان بشینیم سفره بندازیم ایا این نوع اعتراض ها جواب میدهد

یک حرکت مدنی و اعتراض آرم که از تجمع و تومارنویسی شروع و با یک افطار ساده تمام شد را می توان مثل شما به تمسخر گرفت ولی تا حالا که همین حرکت در حد خودش جواب داده و روش رجز خوانی دیگران در خانه شان نه

منا 1392/05/13 ساعت 09:24 http://radiomona.blogsky.com

سلام
ممنون از انتشار خبر . با اجازه شما لینک را share کردم در وبلاگ

درود بر مردم قشم
حرکتشونو می ستایم

سهمار 1392/05/14 ساعت 11:54 http://sahmar62.blogsky.com/

درود بر مردم قشم

درود بر مردم قشم
مطلب را وبلاگم منتشر کردم

سپاس

رهگذر 1392/05/14 ساعت 20:38

جناب آقای ذاکری عزیز ، ضمن قبولی طاعات و عبادات شما در این ایام مبارک ، پیشنهادی دارم که زیاد به این نوشته ارتباطی ندارد . و آن اینکه به آقای جراره نماینده بندرعباس و از اعضاء گروه پایداری که این روزها سکوتشان در مجلس نگران کننده نشان می دهد ، به اسم تمام مردم این استان ، نامه ای نوشته شود و به جد در این نامه از ایشان خواسته شود که رای به تمامی نفرات کابینه ی آقای روحانی را سرفصل کاری خود و دوستانشان قرار دهند ، بی شک این اقدام و اعلان همگانی از طرف مردم برای ایشان و دوستانشان بی اثر نخواهد بود .
با تشکر
( نظر خصوصی ست )

فکر خوب و ارزشمندی است اگر گوش شنیدن و چشمی برای دیدن باشد

سورویی 1392/05/18 ساعت 01:13

اقای ذاکری من قصد مسخره کردن قشمی های عزیز را نداشتم ودرمورد ساحل سورو باید بگویم که طرف ماگردن کلفت بود چون که حتی درشورای شهر بخاطر ش تقدیر وتشکر بازی راه انداختند حتی مقامات برای این کار توی سخنرانیشان از خود تمجید میکنند درضمن حتی جلوی تومار سورویی راهم گرفتندبیچاره ما سورویی ها شهروند درجه چندم این اقلیم شمابندریهاهم پشتیبانی نمیکنید .

این که چرا بندر و سورو را در امروز یک شهر را تشکیل می دهند از هم جدا می کنید را نمی دانم اما:
تمام فضاسازی ها برای عدم تخریب ساحل سورو توسط دوستانی صورت گرفت که نگاه بلندی دارند و گرفتار محله و مذهب گرایی نیستند/خود بنده شخصا با تعدادی از مردم محله در تماس بودم و بیش تر شان متاسفانه به فایده های شخصی و فردی شان بیش تر فکر می کردند تا منافع کلان..بگذریم هنوز جا برای کارهای بهتر و بزرگ تر هست به امید خدا

سلام عید بندگی بر شما وخانواده محترمتان گرامی باد

سپاس از محبت شما

Dr 1392/05/19 ساعت 22:10

سلام
ممنون از اطلاع رسانی
واقعا مرحبا دارد این کار
مسئولین کسانی هستند که در حال فروش خاک کشورند حالا فروش ساحل که برایشان کاری ندارد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد