طرح حفاظتی پل لاتیدان تهیه می شود

بندرعباس - خبرگزاری مهر: معاون میراث فرهنگی استان هرمزگان گفت: در آینده نزدیک با همکاری شرکت آب منطقه ای هرمزگان طرح جلوگیری از وارد شدن صدمات احتمالی به پل لاتیدان تهیه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس نوروزی بعدازظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این مطالب که مرمت این پل در سال های گذشته انجام شده، اظهار داشت: بررسی نحوه جلوگیری از آسیب دیدن این پل در حوزه تخصص شرکت آب منطقه ای است.

وی با اشاره به اینکه مرمت اضطراری پل در سال 80 انجام پذیرفته، بیان داشت: طرح کلی مرمت این پل تاریخی در سال 86 تهیه شده است.

نوروزی عنوان کرد: عملیات آواربرداری از پایانه ها و چشمه ها و چازنی سنگ های طاق چشمه های این بنا طی سه سال گذشته انجام شده است.

معاون میراث فرهنگی هرمزگان تصریح کرد: این پل تاریخی در اثر سیلاب در سال 71 نمایان و از آن پس تلاش برای احیای آن آغاز شد و طرح یاد شده ا هدف جلوگیری از صدمه دیدن احتمالی پل در صورت انحراف جریان آ یا بروز سیلاب تهیه خواهد شد.

نوروزی اضافه کرد: این پل با 233 دهانه و بیش از 100متر طول، طویل ترین پل تاریخی ایران است که در حال حاضر 230متر از طول آن باقی مانده و این اثر از شاهکارهای دوره صفوی محسوب می شود و برخلاف دیگر پل های این دوره که اجری اند با سنگ های بی شکل ساخته شده و میان دهانه های این پل چشمه اتاق های وجود دارد که بر زیبایی این سازه افزوده است.

کشف 16 شیء تاریخی از قاچاقچیان استان هرمزگان

معاون میراث‌فرهنگی استان هرمزگان از کشف 16 قلم شی تاریخی از قاچاقچیان در شهرستان حاجی‌آباد، استان هرمزگان خبر داد.

نوروزی ضمن اشاره به اینکه در میان این اشیاء یک درپوش سفال تقلبی یافت شده، عنوان کرد: هفت سکه متعلق به دوره قاجاریه و پهلوی اول و یک چپق از جنس سنگ مرمر مربوط به دوره صفویه در میان اشیای کشف شده به چشم می‌خورد.

وی از وجود دو ظرف‌ سفالی متعلق به دوره اسلامی در میان اشیا یاد کرد و افزود: دیگر اشیاء کشف شده شامل یک هاون از جنس سنگ مربوط به دوره اسلامی و سه شیء سفالی متعلق به هزاره اول پیش از میلاد می‌شود.

نظرات 3 + ارسال نظر
رامی 1390/11/27 ساعت 19:08 http://dehtalnews.ir

بزک نمیر بهار میاد...

مجتبی 1390/11/28 ساعت 12:54

آن روز را انتظار می کشم . . .

[ بدون نام ] 1390/11/29 ساعت 07:15

خبر خوشحال کننده ایه
اولین بار سال 76 انجا رفتم زمانی که در روستای آرابی آموزگار بودم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد