سالگردجنبش جوانان میدان تحریر

امروزپیروزی جنبش جوانان مصری که میدان تحریرقاهره را سنگر آزادی خواهی خود کرده بودندیک ساله شد.

جوانانی که از فضای ذهنی خسته شده به فضای عینی وارد شدند.با مشتی بالش و متکا به میدان اصلی شهر آمدند .خیمه های کوچک خود را برپا کردندو بیش از یک ماه شبانه روز در مقابل آتش وآهن و پولاد وسرب داغ چون کوه ایستادند خون دادند وکشته شدنداما از جای خود جنب نخوردند ، مصری را به تکان آوردند وزن ومرد و پیر و جوان و مسلمان و مسیحی مصری را به خیابان ها کشاندند و دیوار ستبر ترس فرو ریخت و مبارک گریخت...
هرچند که هنوز نظامیان حرف اول را می زنند.هرچند که در اولین انتخابات بنیادگرایان مسلمان با کسب رای روستاییان و مناطق محروم بیش ترین کرسی های مجلس جدید را از ان خودکرده اند همان هایی که برای انتخبات فرمایشی مبارک کاندید هم معرفی کرده بودند اما هنوز این جوانان عرفی گرای دموکراسی خواه هستند که تپش نبض مصررا نشان می دهند.
وائل غنیم یکی از چهره های جوان مصری فعال در فضای مجازی بود که آتش اعتراض را از شکل ذهنی خارج و به آتشفشان میدان تحریر قاهره کشاند.آشنایی با امثال غنیم مارا از آن چه در بهار عربی می گذرد بیش تر آگاه می کند

وائل غنیم با نام کامل وائل سعید عباس غنیم (متولد۲۳ دسامبر ۱۹۸۰ قاهره)، ۳۰ ساله، متولد قاهره ، مهندس کامپیوتر و مدیر ارشد بازاریابی شرکت گوگل در خاورمیانه، «وائل غنیم» مدیر منطقه‌ای گوگل در خاورمیانه، فعال در اعتراضات سراسری در مصر (۲۰۱۱) در اینترنتی، مدیر صفحه کلنا خالد سعید (از قربانیان شکنجه‌های پلیس در مصر) در فیس بوک که نخستین قرار برگزاری راهپیمایی اعتراض آمیز در انقلاب اخیر مصر، در این صفحه اینترنتی گذاشته شد. نیروهای امنیتی مصر وائل غنیم را دو روز پس از آغاز انقلاب مصر در روز ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ به مدت ۱۲ روز بازداشت کردند.

 وائل غنیم، در قاهره مصر و در یک خانواده متوسط به دنیا آمد و تا سن ۱۳ سالگی در شهر ابها عربستان سعودی زندگی کرد و سپس به قاهره بازگشت و در حال حاضر در امارات متحده عربی ساکن است، زمانی که اعتراض‌ها برای ازادی و فعالیت‌های اسلامی در حال گسترش است.

وی مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشکاه قاهره در سال ۲۰۰۴ اخد کرد و مدرک فوق لیسانس خود را با رتبه بالا در رشته بازاریابی و امور مالی از دانشگاه امریکا در قاهره در سال ۲۰۰۷ کسب کرد.

وائل غنیم با یک زن مسلمان آمریکایی ازدواج کرده  و دو فرزند با نام‌های اسراء و آدم دارد.

فعالیت سیاسی وائل غنیم

وی روز ۲۸ ژانویه توسط مأموران دولتی دستگیر شد و چند روز بعد از زندان آزاد شد. پس از دستگیری وائل غنیم شرکت گوگل در بخش عربی سایت دستگیری وائل را اعلام کرد و درخواست یاری کرده بود و شماره تلفن ۰۰۴۴۲۰۷۰۳۱۳۰۰۸ را برای مخاطبان جهت رساندن هر گونه اطلاعات در مورد وائل را در سایت درج کرده بود. گوگل در دهها صفحه جداگانه با عنوان‌های «أین وائل غنیم؟» «وائل غنیم کجاست» و «کلنا وائل غنیم» «همه ما وائل غنیم هستیم»، در جستجوی وائل بود.

وائل غنیم، که از سازمان‌دهندگان اصلی راهپیمایی‌های اولیه معترضان مصری بود، مدتی ناپدید شد و آزادی او از زندان، شادی و حمایت گسترده فعالان سیاسی و بلاگرهای این کشور را به‌دنبال داشت.

غنیم پس از آزادی از زندان به جمع تظاهر کنندگان بازگشت و در مصاحبه با یک شبکه تلوزیونی محلی مصر اعلام کرد که جوانان حاضر در میدان التحریر وی را به‌عنوان نماینده و سخنگوی خود معرفی کرده‌اند.

خبرگزاری الجزیره خبرگزاری فرانسه در رابطه با زندان شدن غنیم گفته بودند که در حالی که وائل غنیم، خود گفته که نمی‌خواهد به او به چشم یک قهرمان نگاه کنند، اما معترضان که مدتی است به دنبال یک رهبر می‌گردند می‌گویند که «غنیم به نحوی برای آنان حکم رهبر را دارد

وائل غنیم پس از آزاد شدن، در مصاحبه با یکی از کانال‌های تلویزیونی مصری، به یاد کشته‌شدگان اعتراضات در مصر، اشک ریخت و گفت که ۱۲ روز زندان را با چشمان بسته و در بی‌خبری به‌سر برده‌است. وی در این مصاحبه افزود :


من قهرمان نیستم، من ۱۲ روز در خواب بودم، قهرمان آنهایی هستند که در خیابان‌ها بودند، کسانی که در راهپیمایی‌ها شرکت کردند، جان خود را فدا کردند، کتک خوردند، دستگیر شدند و جانشان به خطر افتاد.

 



 

نظرات 2 + ارسال نظر

ویژه نامه جناح پس از 5 سال انتظار دوباره انتشار یافت و ناصر فردا بازهم نوشت .

دوست 1390/11/23 ساعت 00:26

خبر کشف اثر ارزشمند باستانی در پرگان شهر جناح, در سایت خبر آنلاین :

http://www.khabaronline.ir/detail/198014/society/tourism

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد