لارستان بزرگ با کوچک کردن هرمزگان!

 
ایام انتخابات فرصتی است برای اهالی سیاست که برای جلب رای مردم انواع و اقسام  وعده ها و گاهی وعید ها را مطرح کنند وبه خصوص این سخنان در زمانی که عملا رسانه های پیگیر و مستقل   وجود ندارند شدت و حدتی عجیب می گیرد.
یکی از این وعده ها سخنان یکی از نمایندگان سابق لار در مجلس شورای اسلامی است که مدعی شده است خیال تشکیل استان لارستان رابا تجزیه غرب استان هرمزگان در مجلس جدید عملی خواهد کرد!!
 آرزوی تشکیل استان لارستان  (که گاهی توسط عده ای دیگر فارس جنوبی نامیده می شود) از خواسته هایی است که در سال های اخیر به شدت توسط برخی اهالی سیاست در شهرستان های جنوبی استان فارس به خصوص شهرستان های لار و لامرد و مهر دنبال شده است ودر این زمینه مقدمه چینی هایی نیز در سطح مطبوعات محلی و مقامات و نهادهای کشوری انجام پذیرفته است .
تا این جای کار هیچ عیب و اشکالی دیده نمی شود و وحدت شکنی خاصی صورت نگرفته و در نهایت هیچ ربطی  هم به مردم هرمزگان ندارد اما فقط مشکل از جایی بروز می کند که مدعیان لارستان بزرگ خواهان آن می شوند که این خواسته ی دیرینه با تجزیه کامل غرب هرمزگان و پیوستن شهرستان هایی چون لنگه و گاوبندی(پارسیان) وبستک عملی شود!!لینک
اگر واقعا لارستان به تنهایی قابلیت و لیاقت استان شدن را دارد چه نیازی به پیوستن دیگران است؟ اگر جنوب استان فارس از سوی مرکز نشینان در شیراز مورد تبعیض واقع شده است چه نیازی است که این تبعیض با اجحاف در حق اهل سنت هرمزگان رفع شود؟
آیا لارستان بزرگ باید با خیال باطل کوچک کردن هرمزگان عملی شود و به تنهایی قابل تحقق نیست؟
در آخرین نمونه به گزارش جناح آنلاین علی اصغر حسنی نماینده ی دوره ی هشتم شهرستانهای لارستان , خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای جنجالی که در ماه های گذشته انجام شده است خبر از توافق خود با حاج احمد جباری برای الحاق منطقه ی بستک و گاوبندی به لارستان در صورت استان شدن لار داده است !!
هرچند چند تابستان امسال طرح این مساله با مخالفت های جدی در هرمزگان از سوی شخصیت ها و محافل گوناگون رو به رو بود اما تکرار چندباره ی آن نشان می دهد که چگونه در زمانی که کشور به اتحاد و یکدلی نیازمند است وهمواره بر آن تاکید شده است عده ای فرصت طلب در حال دامن زدن به چنین ایده های تفرقه افکنانه ای هستند
البته نباید حق را کتمان کرد چرا که درجریان طرح تجزیه ی هرمزگان در تابستان امسال ،آقای احمد جباری نماینده غرب استان در مجلس شورای اسلامی یکی از اولین کسانی بود که صریحا مخالفت خود را با این ایده ها بیان کردند.
اکنون هم نگارنده به هیچ وجه قصد ورود به بحث های انتخاباتی راندارد اما انتشار فایل صوتی از آقای حسنی در نزدیکی انتخابات مجلس یک بار دیگر این ضرورت را به وجود می آورد که ایشان در برابر این ادعای منتشر شده عکس العمل نشان بدهند.
سخنانی که شاید هیچ حقیقتی نداشته  و صرفا جنبه ی مصرف داخلی داشته است.
سابقه اختلافات شدید قومی و مذهبی در مناطق لارستان که آن را در آشوب شهرستان شدن گراش دیدیم به خوبی نشان می دهد که این منطقه برای استان شدن بیش از آن که نیازی به تجزیه کردن هرمزگان داشته باشد نیازمند وحدت داخلی خود این مناطق و برطرف کردن تبعیض های قومی و مذهبی است.
امیدواریم که مساله وحدت ملی اقوام ایرانی بازیچه ی اهالی سیاست نشود و آرامش منطقه پاس داشته شود.

عکس: احمد جباری نماینده ی اصول گرای مجلس

نظرات 8 + ارسال نظر
احسان رضائی 1390/10/24 ساعت 22:31

استاد چند ماه پیش از طریق رادیو فرهنگ شنیدم که کتابی تازه منتشر شده را معرفی می کرد تحت عنوان لارستان بزرگ نام نویسنده اش خاطرم نیست و و در آن برنامه رادیویی وقت مناسبی در اختیار معرفی این کتاب قرار گرفت که در ادامه مجری برنامه به فرازهایی از آن کتاب اشاره کرد که و رسید به همین موضوع که در این کتاب با سند و مدرک نشان داده شده که تا بندر خمیر نیز در سابق بخشهایی از لارستان بزرگ بوده است . این حرکت مرا به یاد صهونیزم انداخت کخه برای زیاده خواهی خود دست به زمینه سازی تئوریک نیز زده اند افکار عمومی را آماده می کنند برای تشکیل لارستان بزرگ !!!!!

. 1390/10/24 ساعت 22:33

برادر ساده دل ناخواسته در امیال و قدرت طلبی جریان انحرافی افتاده ای،در واقع این دو شخص در دو استان مختلف به شیوه بسیار ساده ای در حال رای جمع کردن هستند،آن یکی در لار وعده می دهد و دل مردم ناآگاه را یه دست می آورد این یکی با قدرت تو خالی و تریبونی از حق هرمزگان از جاسک تا پارسیان دفاع می کند تا شاید از غرور هرمزگانی مردم موج سواری خوبی بگیرد.
معادله ساده است.

کدخدا 1390/10/24 ساعت 22:39 http://www.janahonline.com

با سلام خدمت استاد عزیز
این قضیه حسنی نماینده مربوط میشه به هشت ماه پیش یعنی قبل از سردار رشید با اون سخنانش
و پس از ان آقای جباری حوزه خود را معلوم کرد و جذایی نا پذیری هرمزگان را اعلام نمود و زنده کردن این قضیه فقط برای تخریب چهره پاقای جباری بوده است .
با توجه به محرومیت شدید اهل سنت ایران و تحت فشار قرار گرفتن آنان پس باید را مخالفت را کنار گذاشت و به همرنگی جماعت روی آورد و ما به عکسی که گذاشتید به چشم دریافت امکانات نگاه می کنیم
به قول مسعود بهنود امسال برای جذب انتخابات و رای دادن جنگ قبیله ای سیاست دولت ایران خواهد بود همانطور که الان راه افتاده است

بستکی 1390/10/24 ساعت 23:39

دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا...
ماه هیچ و قت زیر ابر نخواهد ماند و خائنین و کسانی که کمر بر تفرقه و تجزیه هرمزگان و زادگاهمان بسته اند (همانهایی که در ظاهر بیانه و خطابه در خصوص مخالفت خود با این مسئله سر می دهند و در نهان در خط مقدم ؛این خیانت بزرگ را سازماندهی می کنند) در حضور همه شناخته و رسوا خواهند شد...

راشد محیی 1390/10/25 ساعت 02:31

با سلام
در درجه اول من به عنوان بک پارسیانی اعلام مبدارم پارسیان و منافع آن متعلق به همه هرمزگانی ها است و از همه هرمزگانی ها باید نظرسنجی شود ُ مثل حالا یارو از آخر استان فارس صداش در اومده میگه بیاید الحاق کنید .
ولی من میگویم که اول بهتره تکلیف خودتون رو با خودتون مشخص کنید بعد بیاین با دیگران مشخص کنید ُ چرا که شما هنوز نمیدونید مرکز استان جدیدتون کجاست ُ استان بی مرکز مگه میشه ؟ این مرکز لار یل جهرمه یا لامرده یا مهره یا اشکنانه بروید یک کم فکر کنید بعد بیاین نظر بدید . بدبختی هم از اونجا شروع شده یک عده لامردی اومدن تو پارسیان مقیم شدند و هر کدومشون کلی زمین اجدادی تو لامرد دارند میگن یک تکونی بخوره این منطقه تا قیمت زمینهاشون بالا بره ولی کار به این هم ندارند که شاید این تکون به ضرر منافع ملی باشه و کل منطقه رو ویران کنه .حالا جالبه این لامردیا خودشون رو پارسیانی جا میزنند حتی زبان بندری هم نمیتونند صحبت کنند . آخه دروغ چرا ؟

جناحی 1390/10/25 ساعت 15:35

عرض تشکر از شما استاد عزیز بخاطر انتشار این مطلب.

فارغ از اینکه این توافق(البته به قول نماینده لار) قبل از سخنان سردار رشید بوده یا بعدش مهم اینه که آیا احمد جباری چنین توافقی را انجام داده یا نداده؟
اگر ده سال قبل بوده باشه هم باید کسی رو که چنین توافقی رو در پشت پرده انجام میده مواخذه کرد چون مردم مخالفند از هر جهت .

امید اینه که صریحا از طرف احمد جباری این توافق تکذیب بشه حالا زمان توافق چه موقعی بوده مهم نیست .

اتفاقا اگه جباری قبل از سخنان سردار رشید توافق کرده بوده و بعدش هم اومده در ظاهر به سخنان سردار اعتراض کرده جرمش سنگینتره چون ظاهرکاری کرده و درحالیکه باطنش پر از توافق بوده اومده اعتراض کرده که سر مردم رو شیره مالیده بشه

مجتبی 1390/10/25 ساعت 17:01

سیف فرغانی شاعر سده 7 و 8 بود و روایت شده است که این قصیده را خطاب به حکام مغول سروده است که با تعدی برجان و مال مردم این چنین صوفی گوشه‌نشین را به فغان آورده بودند و درنهایت هم بابت این شعر، شاعر را کشتند...

هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد هم رونق زمان شما نیز بگذرد
وین بوم محنت ازپی آن تا کند خراب بر دولت آشیان شما نیز بگذرد
باد خزان نکبت ایام ناگهان بر باغ و بوستان شما نیز بگذرد
آب اجل که هست گلوگیر خاص وعام بر حلق و بر دهان شما نیز بگذرد
ای تیغتان چو نیزه برای ستم دراز این تیزی سنان شما نیز بگذرد
چون داد عادلان به جهان در بقا نکرد بیداد ظالمان شما نیز بگذرد
در مملکت چو غرش شیران گذشت و رفت این عوعو سگان شما نیز بگذرد
آن کس که اسب داشت غبارش فرو نشست گرد سم خران شما نیز بگذرد
بادی که در زمانه بسی شمعها بکشت هم بر چراغدان شما نیز بگذرد
زین کاروانسرای بسی کاروان گذشت ناچار کاروان شما نیز بگذرد
ای مفتخر به طالع مسعود خویشتن تاثیر اختران شما نیز بگذرد
این نوبت از کسان به شما ناکسان رسید نوبت ز ناکسان شما نیز بگذرد
بیش از دو روز بود از آن دگر کسان بعد از دو روز از آن شما نیز بگذرد
بر تیر جورتان ز تحمل سپر کنیم تا سختی کمان شما نیز بگذرد
در باغ دولت دگران بود مدتی این گل، ز گلستان شما نیز بگذرد
آبی‌ست ایستاده درین خانه مال و جاه این آب ناروان شما نیز بگذرد
ای تو رمه سپرده به چوپان گرگ طبع این گرگی شبان شما نیز بگذرد
پیل فنا که شاه بقا مات حکم اوست هم بر پیادگان شما نیز بگذرد
ای دوستان خوهم که به نیکی دعای سیف یک روز بر زبان شما نیز بگذرد

سلام و درود
لطفا اینجا را ببینید:
http://www.dehtal.ir/1390/10/25/post-126/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد